måndag 31 maj 2010


Nätet, som jag bestämt att knyta själv, tar betydligt mer tid än vad jag hade tänkt mig. På ett studiebesök till hamnen i Fiskebäck fick jag äran att lära mig denna nobla konst att knyta nät. I ett avlångt magasin nere i hamnen satt gubbarna och knöt sina egna nät och när vi frågade hur man gjorde var de väldigt vänliga och ville visa upp sina idag ganska ovanliga kunskap. Vi fick köpa loss en rulle garn med nylonlina, en skyttel och en bit gammalt garn skickade han med på köpet. Det gamla garnet behöver man för att börja och ha något att fästa i. Förmodligen kommer jag inte hinna klart med nätet men tänker jobba på så får vi se hur långt det bär. Litteraturen som jag använt i håvprojektet är en bok som heter att göra sina egna fiskegrejer som jag hittade på min vfu. I övrigt har jag tittat på internet för att se hur håvar ser ut och hur andra har gjort. Innan projektet startade så ville jag snida in någonting i håven men tycker nu att utrymmet i handtaget är för litet och det skulle bara se inklämt ut. Kanske att jag gör det på håv nummer två som nu endast är formpressad. I övrigt har jag fått tips av klasskamrater, kursledare och nätbindare i Fiskebäck.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar