måndag 31 maj 2010

Individuellt projekt


Här följer bilder och lite text från vårt nya projekt. Jag har valt att göra en håv och att sy ett par franska snickarbyxor. Jag visar bilder från mitt håvprojekt först där jag inledde med att såga ut 25 mm breda fanerremsor i tre lager teak varvat med två lager med björk. Då teaken var ganska spröd och otymplig så valde jag att blötlägga den för att den skulle bli mjukare och lättare att arbeta med. Den behövde inte ligga länge för att bli formbar. Efter det fick den ligga och formas i den pressmall som jag tillverkat utav spånskiva som jag hittade på vinden. Spånskivan är ihoplimmad i tre lager för att ha möjlighet att tillverka flera håvar i samma pressning. En mall till formen gjorde jag utav papp där jag bara gjorde ena halvan för att sedan kunna spegelvända den och få två exakt likadana sidor. Efter det sågade jag ut formen i bandsågen, här gäller det att vara mycket noggrann. Minsta lilla misstag visade sig senare synas efter pressningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar