måndag 31 maj 2010

Individuellt projekt



Mitt andra projekt är att sy ett par franska snickarbyxor i manchester. Inspirationen och mönstret har jag fått av en kurskamrat. Byxorna skall bli ganska kraftiga och ha en speciell ficka för en tumstock på sidan. I övrigt är byxmodellen ganska pösig så att det blir luftigt och rörligt. Tidsmässigt hade jag räknat med att byxorna skulle ta två dagar att göra och ack vad jag bedrog mig. Nästan hela förra veckan la jag på att sitta nere i sysalen och fem timmar i söndags. Från början hade jag tänkt att göra provbitar med olika metoder i mjuka material men jag tycker att det är ganska tråkigt med provlappar och är glad att jag satsade på att göra ett par byxor. I byxorna ingår väldigt många moment som är relativt nya för mig och det har varit oerhört lärorikt för mig att träna på att arbeta med mönster. Ibland känner jag mig oerhört dum och förstår ingenting men Kristina har hjälpt mig att komma på rätt köl och även om det ofta går fel och jag får sprätta så tycker jag att det är skoj. Min envishet hjälper mig nog ganska mycket också. Skam den som ger sig brukar far min säga. På bilden har jag klippt ut mina tygdelar. För att slippa dubbelt arbete så viker man tyget dubbelt. Viktigt att tänka på med manchester är att vara noga med trådrak och att tänka på vilket håll luggen går åt så det blir samma på alla ben och att den går medhårs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar