måndag 31 maj 2010

Individuellt projekt


Sedan var det dags för limning. För att undvika att håven skulle fastna för mycket i pressmallen så tänkte jag häfta fast skyddsplast på insidan men vår handledare Jonas rekommenderade vanlig plasttejp för att slippa häftklamrarna vilka förmodligen skulle lämna märken. Detta var även mycket enklare. Innanmätet från spånskivan sparade jag för att kunna använda som press invändigt. Ett speciellt lim ska användas som heter polyuretanlim som tål väta mycket bättre än vanligt trälim, dessutom expanderar det vid torkning och fyller igen där man måhända missat att limma. Ett tips på etiketten var att man skulle spraya ett moln med vatten över limmet. Jag vet inte varför men det känns som att det flöt ut bättre och blev mer glidigt när man sprayade. Jag glömde nämligen spraya när jag gjorde min andra håv och märkte att det blev lite klibbigare. Som tur var fick jag hjälp av min kurskamrat Stefan att limma och det var gott med ett par extra nävar. Många tvingar gick det åt och vi fick i ren panik borra två hål i innanmätet för att få press uppåt ( titta noga på bilden). Detta höll på att bli förödande då vi fick spån i limningen men det gick att sandpappra bort i ett senare skede.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar