lördag 30 oktober 2010

Hållbar utveckling!





Nästa projekt i skolan är hållbar utveckling där det går ut på att illustrera en bild i från boken "Jorden sedd från ovan" av Yann Berthrand. Materialet skall vara noga utvalt och man skall gärna välja återvunnet material, saker man fått från loppis och reflektera vad det är gjort av. Materialets miljöpåverkan är också att tänka på. Ganska tidigt fick jag idén att göra en bildväv. Jag samlade på mig olika garner från olika "loppisar" i grönt som passade bilden jag valt att illustrera. Min snälla klasskamrat Stina hittade en ram åt mig på loppis och den kostade ynka 35 riksdaler. Tack. Min snälla klasskamrat nr. 2, Kristin, lånade ut sin hon hade hemma så att jag kunde göra en provväv. Tack igen. Bilden kommer från Madagaskar och på grund av förstörda åkermarker så tvingas bönderna odla på alternativa platser som dessa branta klippväggar. Det är detta fantastiska mönster jag skall försöka väva. Lite litteratur och bra instruktioner har jag lånat på biblioteket, av min mor och av Kristin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar