tisdag 1 juni 2010

Analys/ diskussion

Mycket av analysen kom med när jag skrev om resultatet. Det jag främst känner att jag vill förbättra är metodiken hur jag ska kunna lära eleverna något som jag själv inte känner mig helt säker på. Då menar jag framförallt i de mjuka materialen. Jag är ändå glad att jag lade så mycket tid och gjorde ett par byxor för enligt kunskapsprofilen så är det här som jag har störst brister. Håven däremot tyckte jag skulle bli så roligt att göra så jag var bara tvungen. Men även där har jag lärt mig massor. Ytbehandling, arbeta med pressmall till faner och nätknytning. Även trditioner är viktiga för mig. Jag gillar saker som har en historia och yrkesstolthet. Snickarbyxorna har använts av snickare i Frankrike och är utformade på ett speciellt sätt för att vara praktiska. Just håvar har väll inte använts så jättemycket historiskt men nät har ju varit livsviktigt för människan sedan urminnes tider. Att få lära sig det var i varje fall intrssant för mig och förhoppningsvis så kommer någon elev med fiskeintresse att fråga mig en dag hur man gör sitt egna nät. Pressmallning är också en beprövad metod som används till möbeltillverkning och t.ex. svepaskar. Förmodligen kommer man inte stöta på just möbeltillverkning i skolan men svepaskar eller en håv kommer nog vara aktuellt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar